Byten och returer

Här hittar du information om byten och returer.

Allmänt

Du har enligt Konsumentköplagen 14 dagar på dig att returnera/byta ut en produkt efter det att du hämtat ut den från ditt ombud, men på Footish har vi förlängt perioden till 30 dagar, förutsatt att varan (inkl förpackning) är oanvänd.

I paketet finns en returfraktsedel som gör att din returfrakt endast kostar 100 kr. Kostnaden debiteras i samband med att din retur hanterats.

Om kartongen är skadad, om lappar/taggar är borta eller om du skrivit på kartongen vid returen blir du ersättningsskyldig 300kr.

Byten

  • Passade inte skorna? Inga problem! Det löser vi.

  • Gör en beställning på skorna som du vill byta till på hemsidan www.footish.se. Vi skickar ut skorna inom 1-3 leveransdagar.

  • Returnera skorna som vid en retur. Ditt byte behandlas som en ny order, dina returnerade skor som en retur. Du får med andra ord en ny faktura på det nya köpet och vi justerar din gamla faktura/betalning när vi mottagit och behandlat din retur. Vi återkopplar så du vet att detta är gjort via mail. 

  • Hela första fakturan/betalningen återbetalas inkl frakt när din retur behandlats. Det innebär att du bara betalar frakt en gång.

  • Observera att returfrakt om 100 kr alltid debiteras vid ett byte eller en retur.
  • Du har 30 dagar på dig att bestämma för dig om du vill byta dina produkter, räknat från och med att du mottagit ditt paket. 

Returer

  • Bifoga kvittot/plocklistan som låg med i paketet vid leverans, så vi vet vem skorna kommer i från.
  • Förpacka produkten ordentligt, genom att slå in den i papper eller plast.
  • Fäst den bifogade returetiketten på paketet. Etiketten får inte klistras direkt på skokartongen, utan paketet måste vara emballerat. Etiketten klistras sedan på emballaget. Om kartongen är skadad, om lappar/taggar är borta eller om du skrivit på kartongen vid returen blir du ersättningsskyldig 300kr.
  • Lämna in returpaketet hos närmaste Postnord-ombud. Du behöver inte betala något när du lämnar in paketet, utan vi debiterar dig 100kr när vi hanterat din retur och uppdaterat din faktura/betalning.
  • Normalt tar det upp till 14 dagar för ett paket att komma fram och registreras på vårt lager. Så fort din retur hanterats får du bekräftelse via mail.

Är köpet gjort med Klarna så är det viktigt att du betalar/pausar fakturan, även om du vill returnera produkten, eftersom det kan ta tid för paketet att komma till oss. Detta är för att du inte skall få några påminnelseavgifter. När vi har fått varan och godkänt returen kommer ni få pengarna insatta på ert bankkonto.

Mer information om Konsumentköplagen för handel på internet hittar du på www.konsumentverket.se.

Kostar det någonting att göra en retur?

Ja, vi debiterar 100kr för fraktkostnaden, 140 kr gäller vid retur utav en hemleverans. Kostnaden debiteras i samband med att din retur hanteras.

Har ni mottagit min retur?

Du kommer få en returbekräftelse via mail så fort vi behandlat din retur. Det kan ibland ta upp till 14 arbetsdagar för en retur att komma till oss och behandlas på vårt lager.

Ska jag betala min faktura trots att jag skickat in en produkt för retur?

Är köpet gjort med Klarna, glöm inte att betala (eller skjuta upp fakturan) även om ni skickar tillbaka eftersom det kan ta tid för paketet att komma till oss. Detta är för att ni inte skall få några påminnelseavgifter. Detta görs via https://my.klarna.com/se/sv/login Om du betalar fakturan så återbetalas pengarna till ert bankkonto via Klarna och detta sker per automatik. Vi bekräftar att detta är gjort i samband med vårt mail.

Får jag en ny faktura om jag gör en retur på en produkt, men väljer att behålla ex det andra paret skor jag köpt samtidigt?

Nej, din faktura uppdateras i samband med att returen behandlas. Om det finns någonting kvar att betala på fakturan så kan du se din uppdaterade faktura inne på https://my.klarna.com/se/sv/login inom 24 timmar från att returen hanterats. Där kan du även flytta fram din fakturas förfallodatum.

Transportskador

Märker du att paketet eller innehållet är skadat när du hämtar ut det, anmäl det då direkt på ditt postutlämningsställe.